Více
    1.3 C
    Czech
    Čtvrtek 21. listopadu 2024

    Průzkum: Češi netuší jakou hodnotu mají data poskytovaná technologickým společnostem, s jejich sdílením jsou opatrní

    Žádost o poskytnutí alespoň nějakých údajů na nás dnes vyskočí téměř na každé internetové stránce. Lidé nad sdílením svých dat přemýšlejí a naprostá většina z nás odmítá sdílet své osobní údaje, přístup k médiím, kontaktům či chování na stránkách. Ochotnější jsou při sdílení GPS polohy a nákupní historie, i v tomto případě ale nejde ani o polovinu Čechů. Data mají přitom pro společnosti hodnotu několika málo stovek korun měsíčně, to ovšem ví jen 20 % z nás. Vyplývá to z průzkumu, který pro Vodafone Nápad roku realizovala agentura STEM/MARK.

    Když přijde na sdílení dat, většina z nás si dobře rozmyslí, které údaje jsme technologickým společnostem ochotni poskytnout. A mezi těmi, které jsou nakonec lidé ochotní sdílet často nejsou ani ty základní. Devět z deseti Čechů odmítá sdílet osobní údaje jako je rodné číslo nebo osobní doklad, obsah e-mailu a zpráv nebo údaje o platební kartě. Osobní údaje a údaje o platební kartě si přitom více střeží ženy. Podíl mužů, kteří jsou tato data ochotni sdílet, je i více než dvojnásobný v porovnání s ženami.

    Méně striktní jsou Češi ohledně sdílení fotografií a videí v telefonu nebo cloudu, kontaktů a zvuků z okolí přístroje. I tato data ovšem poskytne jen čtvrtina z nás. Chování v aplikaci nebo na webové stránce nechce sdílet polovina lidí. Také zde je očividná větší zdrženlivost žen, které jsou se sdílením těchto dat opatrnější. Odlišnost je patrná i u mladých ve věku 18 – 29 let, mezi kterými je na rozdíl od obecné populace více těch, kteří tato data ochotni sdílet jsou (50,5 %), než těch, kteří se o ně dělit nechtějí (42,6 %). Ochota sdílet chování v aplikaci nebo na webové stránce pak s rostoucím věkem klesá. Obecně jsou osobní údaje jako je rodné číslo, osobní doklady, jméno, příjmení, věk a bydliště ochotni více sdílet mladí Češi a muži. 

    Ve všech zdarma nabízených službách je uživatel produkt, informace o něm slouží k vytváření profilů pro cílení reklamy a společnosti jako Facebook, Google, Microsoft, Twitter, TikTok a další tímto způsobem vydělávají na uživatelích peníze,” říká Daniel Dočekal, expert na sociální sítě a soukromí uživatelů. “Miliardy či stovky milionů uživatelů těchto služeb se pak proměňuje snadno v miliardové zisky,” dodává. 

    GPS polohu, polohu na bázi vysílačů Wi-fi nebo mobilního signálu či nákupní historii je ochotna sdílet necelá polovina lidí. Podíl těch, kteří tato data sdílet nechtějí je jen o pár procent méně. 

    O tom, že jsou pro technologické společnosti sdílená data uživatelů cenná, není pochyb. Většina z nás ale netuší, že hodnota dat, která si o naši online aktivitě ukládají internetové společnosti jako Facebook, Google nebo Twitter dosahuje stovek korun měsíčně. Facebook a Google patří k těm, kdo na datech uživatelů vydělávají nejvíce, běžně i 300 až 400 korun měsíčně. Vše se navíc odvíjí od země a stavu ekonomiky a v ročním měřítku pak uživatel Facebooku či Google může znamenat výdělek i čtyři až pět tisíc korun. Z průzkumu vyšlo najevo, že o reálné hodnotě má správné ponětí jen 20 % Čechů, třetina (34,8 %) pak nemá o hodnotě vůbec odhad a další třetina (32,2 %) věří, že se částka pohybuje od desítky tisíc korun výš. Nejčastěji takto tipovali mladí ve věku mezi 18 – 29 lety (43,6 %), kteří jsou právě ke sdílení dat nejméně zdrženliví.

    Průzkumu se zúčastnilo celkem 509 respondentů, kteří socio-demografickým rozložením reprezentovali celou českou populaci.

    Sledujte nás na sítích

    Práce na home office může bránit v kariérním postupu, myslí si přes 40 % dotázaných zaměstnanců

    Nedávný průzkum společnosti Colliers založený na analýze odpovědí více než pěti set českých zaměstnanců napříč různými odvětvími odhalil, že přes 40 % zaměstnanců považuje práci na dálku za brzdu svého profesního růstu. Zjištění dále naznačují, že je pro zaměstnance důležitější osobní kontakt s kolegy než samotné pracovní prostředí a technologie, které se často považují za samozřejmost, a to ve vysokém standardu.

    Z průzkumu vyplynulo: lidé sice začali využívat AI a strojový překlad – ale cizí jazyky se budou muset stále učit.

    Podle průzkumu, který vypracovali odborníci na vzdělávací technologie z British Council, britské mezinárodní organizace pro kulturní vztahy a vzdělávací příležitosti, a Research Institute of Digital Innovation in Learning (při ODUGlobal, který sídlí na Old Dominion University ve Virginii, USA), 60 % učitelů angličtiny nesouhlasí s tím, že umělá inteligence (AI) a automatizovaný překlad nahradí při výuce jazyků učitele. Mnoho učitelů uvedlo, že jazyky mají hluboký kulturní, sociální a emocionální rozměr a že AI nedokáže nahradit kontakt učitele se studenty.

    Přichází Evala, nový program pro účetní kanceláře

    Srozumitelný, přehledný a snadno ovladatelný. V pátek 1. března vstupuje na český trh nový účetní program Evala s jasným cílem – nabídnout účetním kancelářím a samostatným účetním moderní nástroj pro 21. století. Za vývojem Evaly stojí brněnská společnost Seyfor, jedna z největších IT firem ve střední Evropě.

    Transformace zábavního průmyslu: Jak data science oživuje naše oblíbené streamingové služby

    Datová věda se stala klíčovým prvkem v mnoha oblastech lidského života, přičemž hodnota algoritmů a jejich efektivita jsou neocenitelnými nástroji pro moderní společnost. Jednou z oblastí, kde datová věda vyniká a stala se skutečným uměním, je zábavní průmysl. V tomto článku se zaměříme na úlohu datového analytika a uvedeme několik příkladu využití datové vědy v oblasti zábavy.

    Wienerberger obnovuje výrobu v závodech

    Společnost Wienerberger obnovuje výrobu ve svých závodech na pálené výrobky. Po zimní odstávce spojené primárně s technologickými inovacemi a údržbovými pracemi vrací zpět do provozu osm závodů z deseti. Bez přerušení i nadále běží provoz v Cihelně Kinský v Kostelci nad Orlicí. Naopak v režimu dlouhodobé odstávky setrvá závod v Týně nad Vltavou. Obnova provozu probíhá postupně od ledna a potrvá do dubna. Během zimní pauzy provedla společnost v závodech významné investice do inovací.

    NEJNOVĚJŠÍ

    Práce na home office může bránit v kariérním postupu, myslí si přes 40 % dotázaných zaměstnanců

    Nedávný průzkum společnosti Colliers založený na analýze odpovědí více než pěti set českých zaměstnanců napříč různými odvětvími odhalil, že přes 40 % zaměstnanců považuje práci na dálku za brzdu svého profesního růstu. Zjištění dále naznačují, že je pro zaměstnance důležitější osobní kontakt s kolegy než samotné pracovní prostředí a technologie, které se často považují za samozřejmost, a to ve vysokém standardu.

    Z průzkumu vyplynulo: lidé sice začali využívat AI a strojový překlad – ale cizí jazyky se budou muset stále učit.

    Podle průzkumu, který vypracovali odborníci na vzdělávací technologie z British Council, britské mezinárodní organizace pro kulturní vztahy a vzdělávací příležitosti, a Research Institute of Digital Innovation in Learning (při ODUGlobal, který sídlí na Old Dominion University ve Virginii, USA), 60 % učitelů angličtiny nesouhlasí s tím, že umělá inteligence (AI) a automatizovaný překlad nahradí při výuce jazyků učitele. Mnoho učitelů uvedlo, že jazyky mají hluboký kulturní, sociální a emocionální rozměr a že AI nedokáže nahradit kontakt učitele se studenty.

    Přichází Evala, nový program pro účetní kanceláře

    Srozumitelný, přehledný a snadno ovladatelný. V pátek 1. března vstupuje na český trh nový účetní program Evala s jasným cílem – nabídnout účetním kancelářím a samostatným účetním moderní nástroj pro 21. století. Za vývojem Evaly stojí brněnská společnost Seyfor, jedna z největších IT firem ve střední Evropě.

    Transformace zábavního průmyslu: Jak data science oživuje naše oblíbené streamingové služby

    Datová věda se stala klíčovým prvkem v mnoha oblastech lidského života, přičemž hodnota algoritmů a jejich efektivita jsou neocenitelnými nástroji pro moderní společnost. Jednou z oblastí, kde datová věda vyniká a stala se skutečným uměním, je zábavní průmysl. V tomto článku se zaměříme na úlohu datového analytika a uvedeme několik příkladu využití datové vědy v oblasti zábavy.

    Wienerberger obnovuje výrobu v závodech

    Společnost Wienerberger obnovuje výrobu ve svých závodech na pálené výrobky. Po zimní odstávce spojené primárně s technologickými inovacemi a údržbovými pracemi vrací zpět do provozu osm závodů z deseti. Bez přerušení i nadále běží provoz v Cihelně Kinský v Kostelci nad Orlicí. Naopak v režimu dlouhodobé odstávky setrvá závod v Týně nad Vltavou. Obnova provozu probíhá postupně od ledna a potrvá do dubna. Během zimní pauzy provedla společnost v závodech významné investice do inovací.