Autor Demarketingu, nejposlouchanějšího podcastu o marketingu, se vrací s pořadem 4D. Za cíl si klade rozkrývání opomíjených rozměrů o dění kolem nás. Nová epizoda vychází každé dva týdny a na podcast má netradičně dlouhou stopáž – posluchače zaměstná na 3 hodiny.
Po 4 letech oživuje Pavel Šíma své podcastové aktivity. Dohnalo ho k tomu vědomí, že politici maskují lži pomocí marketingových triků, náš svět stále více řídí AI a obtížně pochopitelné algoritmy.
„Pravda už lidi nezajímá a v podstatě přestala existovat. Nemůžeme si být jisti ničím, co vidíme nebo zažíváme,” říká Pavel Šíma, CEO technologického start-upu Roivenue.
Velký problém spatřuje také v hyperspecializaci a systému šíření informací. „Závěry výzkumů proudí nejprve přes popularizátory vědy, následně skrze média, na sítě, za influencery a ti z původně komplexní informace udělají jeden mem nebo vtip. Původní význam se v lepším případě ztratí, v horším překroutí a zneužije. A kvůli tomu má obyčejný občan na většinu témat ve veřejném prostoru jen velmi povrchní názor. Nemá totiž čas, schopnosti a ve výsledku už ani chuť si pravdu zjišťovat,” pokračuje Šíma.
Pandemie COVID-19 podle něj ukázala, jak zranitelným a neakceschopným se celý svět stal. „V aktuálním mediálním, politickém a společenském systému nejsme schopni dojít ke shodě o tom, jak čelit globální krizi. Běžný člověk se už nemá o co opřít, tradiční média i politické strany jsou pryč,” vysvětluje Šíma.
Řešení? Kultivovaná dlouhá debata
Naznačuje, že možným řešením, jak vrátit do společnosti alespoň trochu chuti hledat pravdu, jsou dlouhé a kvalitní podcasty bez postranních finančních zájmů a sebeproma. „Z mojí analýzy české podcastové scény bohužel vyplývá, že její potenciál není naplno využitý. Podcasty se finančně zneužívají, což poškozuje jejich čistotu. Dále ji ničí honba za slavnými hosty, v pořadech se točí stále stejní lidé a vytrácí se názorová pestrost. Tvůrci podcastu mnohdy pouze přijímají informace, nekladou doplňující otázky, neupozorňují na protichůdné výroky. Často také nejdou se svými hosty do konfliktu, protože si zpovídaní za účast zaplatili,” uzavírá podcastový matador Pavel Šíma.
V novém podcastu 4D se Pavel Šíma zavázal ke kultivování debaty, důslednému označování případné placené spolupráce a mimo jiné zavedl pravidlo, díky kterému diváci mohou konfrontovat hosty podcastu s případným ohýbáním reality. Nultý díl s manifestem 4D stejně jako všechny epizody si poslechnete na YouTube a podcastových platformách. V první epizodě poodkrývá Šíma se CEO cybersecurity start-upu Richardem Malovičem temnou stánku start-upového podnikání a ve druhém upozorňuje na hrozící apokalypsu v hudebním průmyslu v důsledku chaotických COVIDových opatření.
O Pavlu Šímovi
Co-founder a CEO technologického start-upu z oblasti datové analytiky ROIVENUE. Založil Institut politického marketingu, napsal dvě knihy a zavedl do českého slovníku pojem Volební kalkulačka. Pavel Šíma byl za jeho práci dvakrát oceněn Českou cenou za PR a českou marketingovou scénu nadchnul podcastem Demarketing. Forbes jeho audiopočin zařadil na první příčku doporučovaných podcastů.