Datová věda se stala klíčovým prvkem v mnoha oblastech lidského života, přičemž hodnota algoritmů a jejich efektivita jsou neocenitelnými nástroji pro moderní společnost. Jednou z oblastí, kde datová věda vyniká a stala se skutečným uměním, je zábavní průmysl. V tomto článku se zaměříme na úlohu datového analytika a uvedeme několik příkladu využití datové vědy v oblasti zábavy.
Matematické modely a streamingové služby
Získání a udržení pozornosti zákazníků je hlavní výzvou pro zábavní průmysl. Analýza reakcí zákazníků je klíčovým nástrojem pro pochopení jejich postoje k obsahu, webovým stránkám nebo aplikacím. Datová věda umožňuje efektivnější cílení na publikum a tvorbu obsahu, který lépe odpovídá preferencím diváků a přispívá k dynamické a inovativní produkci obsahu v souladu s aktuálními trendy.
- „Třeba hudební streamovací platformy využívají data science k predikci chování uživatelů a vytváření playlistů a doporučení na základě jejich hudebního vkusu. Tímto způsobem mohou uživatelé objevovat nové skladby a zůstávat aktivní na platformě,“ vysvětluje Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů programování Coding Bootcamp Praha, www.codingbootcamp.cz.
Kreativita ve světě dat
Obecně se hlásá, že většina datových vědců disponuje technickými dovednostmi, jako jsou znalosti statistiky, ovládání programovacích jazyků Python a SQL. I když tyto dovednosti mohou pomoct analyzovat hromady informací, v zábavním průmyslu se od datových vědců očekává, že nejen budou schopni pracovat s technickými aspekty, ale také přistoupí k datovým souborům s určitou mírou kreativity a budou schopni sdělit výsledky ostatním členům týmu, kteří nemají technické vzdělání.
- „Ideální datový vědec by měl mít kombinaci logiky a kreativity. To znamená, že by měl být schopen analyzovat složitá data a hledat vzory s matematickou přesností, ale také mít schopnost přemýšlet tzn. out-of-the-box a přicházet s novými způsoby řešení problémů,“ doplňuje Večerková, Coding Bootcamp Praha.
Využití AI: spolupráce nebo nahrazování?
V současné době, kdy spotřebitelé neustále vyžadují personalizovaný obsah, AI vytváří prostředí, kde datoví vědci mohou rozvíjet a implementovat unikátní online zážitky pro uživatele. Tato možnost se odvíjí především od schopnosti AI analyzovat velká data a identifikovat vzory chování uživatelů. I přes obavy některých lidí, že umělá inteligence nahradí lidskou kreativitu, ve skutečnosti funguje jako katalyzátor inovací. Umělá inteligence přebírá všední úkoly, čímž umožňuje kreativcům zaměřit se na nápaditější a umělecky bohatší aspekty své práce. V tomto smyslu AI lidskou kreativitu spíše rozšiřuje, než aby ji nahrazovala.