Platební a nákupní služba Klarna publikovala velký přehled nákupního chování spotřebitelů napříč světovými zeměmi. V rámci svého průzkumu Shopping Pulse Klarna ve spolupráci s výzkumnou agenturou Nepa zpovídala více než 19 tisíc zákazníků v 18 zemích včetně České republiky, přičemž z každé z nich byl osloven vzorek minimálně 1 000 nakupujících. Z průzkumu, který se dotazoval na nákupní zvyklosti a preference respondentů během druhého čtvrtletí letošního roku, vyplynulo, že téměř třetina Čechů (28 %) nakupuje výrobky, které viděli na sociálních sítích, přičemž 40 % z nich uskuteční nákup přímo z platformy. Nejoblíbenější sociální sítí pro nakupování je v Česku Facebook.
Podle Průzkumu Klarna’s Shopping Pulse nakupuje více než čtvrtina oslovených Čechů (27 %) alespoň jednou týdně online, a to většinou na počítači (59 %). Na druhém místě jsou mobilní telefony se 35 %. Tím se lišíme od celkového průměru, ze kterého vyplývá, že mobilní telefony letos poprvé předstihly ostatní zařízení a se 47 % jsou nejpreferovanějším způsobem online nakupování. Jako největší výhody online nákupů čeští zákazníci uvádějí jednodušší možnost porovnání cen (87 %), úsporu času (87 %), větší výběr produktů (83 %) a nižší ceny (81 %).
Rostoucí vliv sociálních sítí
Více než polovina příslušníků generace Z (53 %) a téměř jedna třetina mileniálů (32 %) si v posledním měsíci koupila zboží poté, co ho viděli na sociálních sítích. Pro generaci Z (62 %) a pro mileniály (64 %) jsou největší inspirací při nakupování samotné značky a generace X nejvíce reaguje na zprávy od prodejců (65 %). Stále větší vliv na mladé mají influenceři, kteří k nákupu inspirovali 39 % zákazníků generace Z a 30 % mileniálů. Nejoblíbenější sociální sítí Čechů pro nákupy je Facebook (64 %), následován Instagramem a YouTubem (oba 32 %), přičemž Facebook preferují čeští mileniálové (68 %), příslušníci generace X (75 %) a Baby Boomers (73 %). Generace Z nakupuje nejvíce na Instagramu (59 %), Facebooku (37 %) a čím dál raději také na Tik Toku (35 %).
Udržitelnost
Význam ekologicky udržitelného chování značek a prodejců je považován za důležitý napříč generacemi. U mileniálů je však vyšší zastoupení, pokud jde o vše od zohlednění dopadu způsobu doručení na životní prostředí při online nákupu až po vyhledávání značek, které jsou ve větší míře etické a udržitelné. Nejdůležitějším aspektem udržitelnosti pro české spotřebitele (40 %) je, zda daná firma nabízí možnost opravy v záruční lhůtě. 36 % zákazníků zajímá, jestli značka používá při výrobě recyklované nebo udržitelné materiály a 28 % Čechů označilo za nejdůležitější aspekt program zpětného odkoupení.
Více platebních možností a rozložení platby
Dalším důležitým faktorem při nákupu online, je pro zákazníky větší výběr platebních možností než v kamenné prodejně. Téměř tři čtvrtiny respondentů to uvedlo jako jeden z hlavních benefitů v porovnání s kamennými obchody. Stále oblíbenější jsou tzv. odložené platby (BNPL), které umožňují zboží ihned koupit, ale zaplatit později, případně platbu rozložit na vícekrát. Průzkum ukázal, že zákazníci ve všech zúčastněných zemích, kromě USA, by tuto metodu preferovali před nákupem prostřednictvím kreditní karty. V Česká republice by tuto možnost využilo 40 % oslovených, oproti 19 % těch, kteří by si vybrali platbu kreditkou. Jako hlavní výhodu (60 %) BNPL uvádějí čeští zákazníci možnost zaplatit plnou cenu za objednané zboží až po doručení a rozhodnutí, zda si je ponechají. Pro 38 % respondentů je důležité, že nebudou mít aktuální nedostatek peněz v případě, kdy by s objednávkou nebylo něco v pořádku.
Velký nárůst popularity zažívá, podle Klarny možnost okamžitého nákupu oblíbených produktů s rozložením do tří bezúročných plateb hrazených každých 30 dní od nákupu. To ocení s blížícím se začátkem školního roku například rodiče budoucích prvňáčků, jejichž výbava může letos přesáhnout až pět tisíc korun, což pro řadu rodin může znamenat citelný zásah do měsíčního rozpočtu. Podle loňského průzkumu společnosti Sodexo celkem 26 % rodičů uvádí, že jim nebudou stačit peníze na veškeré výdaje spojené se školou a mnoho domácností musí omezit některé kroužky, nakoupit levnější vybavení, využít bazary, nebo pomoc rodiny. Dalších 36 % respondentů uvedlo, že rodinný rozpočet tyto výdaje výrazně pocítí.
Klarna aktuálně komunikuje možnost řešení podobných situací ve své právě probíhající back to school kampani, v rámci které mohou zákazníci rozložit náklady na nezbytné nákupy školních potřeb a podzimního oblečení do tří měsíců a mohou tak svým dětem pořídit kvalitnější výrobky, které déle vydrží, bez kompromisu ohledně pořizovací ceny. Kampaň probíhá od 14. srpna do 4. září ve spolupráci s klíčovými obchodními partnery v regionu střední a východní Evropy (CEE).
Další zajímavá čísla z oblasti nákupních a platebních preferencí se dozvíte v reportu, který je k dispozici zde. Více informací o společnosti Klarna pak naleznete na jejím webu.
Metodika:
Poznatky pochází ze spotřebitelského průzkumu Klarny realizovaného ve spolupráci se společností Nepa v 18 zemích. Výzkum probíhá čtvrtletně a v každé zemi se ho vždy účastní minimálně 1 000 respondentů. Během 2. čtvrtletí 2023 (duben-červen) se ho zúčastnilo celkem 19 293 spotřebitelů. Velikost vzorku je reprezentativní pro jednotlivé země, zahrnující jak uživatele Klarny, tak i ty, kteří Klarnu nepoužívají, vybrané výzkumnou agenturou Nepa.
O společnosti Klarna:
Klarna si od roku 2005 klade za cíl akcelerovat obchodování, jehož středobodem jsou potřeby spotřebitelů. S více než 150 miliony aktivních uživatelů po celém světě a 2 miliony provedených transakcí denně přináší společnost Klarna férová, udržitelná a umělou inteligencí poháněná platební a nákupní řešení, která přinášejí revoluci ve způsobu, jakým lidé nakupují a platí online, a umožňuje spotřebitelům při nákupech efektivněji využívat čas i finance. Inovativní technologie a marketingová řešení společnosti Klarna využívá více než 500 000 globálních maloobchodních partnerů včetně společností jako H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group a Nike. Další informace naleznete na https://klarna.com/